Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang kaum di mana terdiri daripada tiga kaum yang utama iaitu kaum Melayu, Cina dan India. Pelbagai adat dan budaya yang dapat dipelajari daripada masyarakat berbilang kaum ini, terutama dapat dilihat daripada tariannya. Tarian dapat didefinisikan sebagai satu seni tari pergerakkan badan, kaki dan tangan mengikut rentak muzik yang dimainkan. Tarian yang dipersembahkan dari setiap kaum mempunyai asal usul dan tujuan tersendiri. Sebagai contoh tarian mak yong, zapin, gamelan, asyik, kathak, bhrata, singa, kipas, ngajat dan sumazau.
TARIAN TRADISIONAL KAUM MELAYU
TARIAN ASYIK
Tarian Asyik merupakan sejenis tarian Melayu klasik dari daerah - daerah di Kelantan yang ditarikan di istana raja - raja Kelantan dan Patani. Asyik bererti kekasih, oleh itu tarian ini bersesuaian dengan gerak - geri bersifat lemah lembut dan penuh dengan ketertiban.
Tarian ini dimulai dengan sepuluh orang penari masuk ke dewan tarian terlebih dahulu , lalu duduk bersimpuh dengan tertibnya. Kemudian tampillah Puteri Asyik dan mereka pun mula menari. Tarian asyik ini ditarikan dalam upacara perkahwinan, iaitu malam berinai dan malam berinai besar di Istana. Dari segi sejarah (Hikayat Patani), Raja Kuning iaitu Raja Perempuan yang memerintah Patani dalam tahun 1644 ada menyimpan 12 orang penari istana yang menyanyi dan menari dipanggil Asyik.
Tarian Asyik mempunyai rentak perlahan dan gemalai, kerana ia ditarikan dihadapan raja dan permaisuri. Penari asalnya dalam pakaian berkemban, dengan tali pinggang dan mahkota kecil. Bahagian utama tarian Asyik terdiri dari duduk bersimpuh dengan gerakan membayangkan haiwan dan persekitarannya; alunan ombak laut, burung melayang, ikan berenang, gajah berarak, dan sebagainya. Sesetengah pergerakan menyerupai tarian pementasan Mak Yong. Tarian Asyik biasanya ditarikan oleh inang remaja di istana.
TARIAN JOGET
Tarian Joget sangat digemari oleh Masyarakat berbilang kaum di Malaysia kerana ia mudah dipraktikkan dan dipelajari. Terutamanya ketika Mandi Safar suatu ketika dahulu di Negeri Melaka, tarian Joget Lambak begitu terkenal. Malah Joget Lambak juga menjadi acara bagi memeriahkan majlis-majlis perkahwinan dan keramaian terutamanya di Negeri Melaka. Tarian Joget dipercayai berasal daripada tarian kaum Portugis iaitu Branyo.
Dalam tarian joget, gerak geri kaki lebih penting daripada gerakan tangan. Tarian Joget di tarikan dalam satu kumpulan pergaulan yang terdiri orang tua,muda,lelaki dan wanita secara berpasangan.Orang yang sedang menari dikatakan berjogetatau bertandak sementara pengiring tarian dikatakn pencak joget.
Dalam pesta-pesta keramaian,penari lelaki berjoget akan mengembing atu mempelawa (menjemput) penari wanita agar berjoget dengannya.Tetapi dalam persembahan joget di atas pentas terdapat 3 atau 4 pasangan penari joget dalam satu-satu persembahan.
Pakaian penari joget lelaki ialah sepasang baju Melayu lengkap dengan songkok dan samping.Sementara pakaian wanita ialah kebaya labuh serta sanggul atau bunga diatas kepalanya.Warna-warna pakaian lelaki dan wanita biasanya seragam untuk menimbulkan keserasian dan kesenian tarian joget.
TARIAN ZAPIN
Satu
hal yang menarik mengenai tarian Zapin Johor ialah keupayaan mewujudkan rasa
persaudaraan penari dan pemuzik serta sifat esprik decorps yang dapat
dimunculkan di kalangan mereka sekali gus mematahkan rasa malu penari-penari
apabila menari di khalayak ramai. Secara simbolik gerak tari zapin ini
menampakkan kepentingan usaha bersama dan bukannya usaha individu disamping
meminggirkan persaingan antara pemain-pemain dalam kumpulan mahupun antara kumpulan,
Ditinjau dari perspektif inilah, keunikan dan keistimewaan tarian Zapin Johor
terserlah.
TARIAN INANG
Lagu dan Tarian Mak Inang berasal daripada zaman Kesultanan Melaka. Lagunya dikatakan telah digubah di atas titah perintah daripada Sultan Mahmud Shah yang berkemungkinan untuk tujuan melenakan baginda di peraduannya.
Adalah sangat lemah gemalai tariannya dan mempunyai ciri-ciri yang bersesuaian untuk di tarikan di Istana Di-Raja. Ianya turut dinamakan juga sebagai Tarian Si Kembang Cina kerana banyak terdapat pengaruh Cina terhadap muziknya. Kadangkalanya penari-penarinya mengunakan skaf panjang semasa melakukan persembahan.
Pada
fikiran orang cina, naga adalah sejenis hidupan yang menguntungkan. Naga
mewakili kekuatan yang tiada bandingan yang boleh menghilangkan nasib buruk dan
mencegah janayah. Oleh sebab itu, sejak zaman nenek zaman nenek moyang semasa
merekamerayakan Tahun Baru Cina. atau memimpim prosesi untuk menyambut seorang
dewa, bahkan ketika ada bencana alam atau bencana alam atau bencana peribadi
berlakun.
Pakaian
yang digunakan biasanya berwarna terang seperti putih dan biru. Kipas berwarna
pink dan putih yang merupakan kelengkapan utama dalam tarian inipun sangat
indah sehingga apabila digerakkan maka terlihat gerakan-gerakan yang indah
seperti bunga yang sedang bermekaran dan langit yang berwarna biru.
Salah satu bentuk tarian pergaulan masyarakat Melayu yang masih
utuh dan popular dewasa ini ialah tari zapin. Dari perspektif sejarah
perkembangannya tarian zapin telah menular luas di kalangan penggemar senitari
di Malaysia ini telah mengalami pengubahsuaian dari segi bentuk dan ragamnya
yang ternyata lebih tradisional sifatnya. Namun demikian banyak antara genre
zapin tradisional ini tersebar hanya ke daerah-daerah tertentu sahaja dan salah
satu daripada genre zapin tradisional yang dinamik dan anggun dikatakan masih
terdapat di negeri Johor.
Di Johor zapin yang dikenali dalam dua bentuk iaitu Zapin Melayu
dan Zapin Arab memperlihatkan perbezaaan dari segi unsur peradaptasiannya. Pada
realiti kedua-duanya genre zapin itu berasal dari satu keseniaan masyarakat
Arab yang di bawa Hadramaut. Keunikan tradisi Zapin Melayu terletak bukan
sahaja pada kesatuan muzik dan peralatannya yang dipengaruhi oleh keseniaan
Arab bahkan juga pada sifat segretasi penari dan penonton. Dalam konteks inilah
keunikan tarian zapin begitu terserlah terutamanya pada ciri penghubungannya
dengan keseniaan Islam yang dibawa oleh orang-orang Arab. Di Johor Tarian Zapin
yang sudah diterima sebagai seni yang berunsur Islam yang berfungsi sebagai
hiburan sama ada pada acara-acara sekular mahupun acara sambutan hari-hari
kebesaran. Namun dari segi kelembutan dan kehalusan tradisi tarian itu sendiri,
Zapin Melayu Johor walaupun ianya lahir dari adaptasi yang dilakukan ke atas
Zapin Arab secara selektif namun tidak dapat disangkal lagi tarian zapin ini
memperlihatkan lebih kehalusan dan keayuan geraknya dari Tarian Zapin Arab.
TARIAN INANG
Tarian Inang adalah versi moden terhadap tarian
tradisional Mak Inang. Ianya di tarikan pada majlis keramaian orang ramai.
Tarian ini mempunyai tempo yang pantas dan di iringi dengan alat muzik rebana,
biola dan gendang.
Lagu dan Tarian Mak Inang berasal daripada zaman Kesultanan Melaka. Lagunya dikatakan telah digubah di atas titah perintah daripada Sultan Mahmud Shah yang berkemungkinan untuk tujuan melenakan baginda di peraduannya.
Adalah sangat lemah gemalai tariannya dan mempunyai ciri-ciri yang bersesuaian untuk di tarikan di Istana Di-Raja. Ianya turut dinamakan juga sebagai Tarian Si Kembang Cina kerana banyak terdapat pengaruh Cina terhadap muziknya. Kadangkalanya penari-penarinya mengunakan skaf panjang semasa melakukan persembahan.
TARIAN TRADISIONAL KAUM CINA
TARIAN NAGA
Tarian naga ialah
sebentuk tarian dan persembahan tradisional dalam budaya Cina. Sepertilah
tarian singa,tarian naga sering dipersembahkn pada musim perayaan. Orang Cina
selalu menyebut “Keturunan Naga” sebagai lambing identity etnik.
TARIAN KIPAS
Tarian yang sering ditampilkan di
berbagai Negara ini biasanya ditarikan oleh berapa penari wanita yang bergerak
dengan lemah gemalai serta membentuk ornament-ornamen ynag indah sehingga
tarian ini memberi keindahan bagi para penontonnya.
Tari kipas ini merupakan tari klasik
yang dipertunjukan di Istana Raja dengan penari-penari cantik yang terpilih.
TARIAN TRADISIONAL KAUM INDIA
TARIAN KATHAK
Khatak berasal dari Negeri
Uttar Pradesh dan Prajastan. Pada asalnya ia ditarikan oleh Masyarakat yang
dipangil Khataras atau Tukang cerita(penglipurlara). Khatak juga dikenali
selepas sebagai Braj Raas. Tarian ini diadakan selepas berdoa kepada Tuhan
Ganesha Vandana. Ia mengndungi Thata cerita pembukaan, Amad yang menghubungkan
dengan Alarippu dalam Bharata Natyam, Sangeet yang menyerupai Jatiswaram dalam
Bharata Natyam, Paran yang dianggap satu pertahanan tarian tersebut dan
akhirnya Tarana yang menghubungkan dengan Thilland dalam Bharata Natyam. Ia
dipersembahkan oleh penari lelaki dan wanita. Muzik digubah berasaskan lirik
seperti Thumri, Dadra, Ghazal dan Kavita.
TARIAN BHARATA NATYAM
Tarian ini berasal dari Negeri Tamil Nadu, di Selatan
India. Kebiasaannya Bharata Natyam dipersembahkan oleh penari wanita secara
solo. Keseluruhan persembahan tarian mengandungi enam peringkat iaitu alanippu,
gatiswaram, sabdam, varnam, padam dan thillana.
Kesemua peringkat ini menggabungkan elemen Naritta atau
tarian tulin dan Nritya mengandungi adarus atau unit tarian asas. Setiap adarus
mengandungi tiga unsur, asas posisi berdiri, pergerakan kaki dan tangan.
Rentaknya adalah berdasarkan rentak yang panjangnya yang dipanggil Jatis. Muzik
tarian ini berasaskan rentak yang penting atau ”ragas” seperti Bahairavi,
Kalyani dan Kambodhi. Penyanyi akan mengawal pegerakkan tarian yang dipanggil
Shollukatus atau sukukata rentak.
Salam Misz Farah,
ReplyDeleteSy minta izin untuk copy beberapa picture dari blog ini, Tambahan bagi projek produk yang bakal sy pasarkan.
Sila maklum balas. Terima Kasih.
salam miss farah. boleh terangkan lagi tarian joget lambak di melaka?
ReplyDeletesalam miss farah. boleh terangkan lagi tarian joget lambak di melaka?
ReplyDelete